Občas se mě klienti ptají, jestli si i svůj podpis nemůžu ověřit sama, když mám jako advokát ověřovací knihu. S úsměvem odpovídám, že to opravdu nemůžu. Takže zpravidla k tomuto účelu využívám přepážky č. 5 a č. 7 litoměřické pošty. Mám ji přes ulici. V mé soukromé statistice naprosto vede ověřování podpisů na smlouvách o advokátní úschově. Banky klientů tento ověřený podpis zjevně oceňují.
Když už mi připadá, že jsem na „domácí“ poště víc jak v kanceláři, a že už by mě tam mohli mít plné zuby, využívám pošty vzdálenější.
Jednoho hektického pátečního odpoledne jsem takhle těsně před zavírací dobou navštívila jednu z menších pražských pošt. Škvírou pod plexisklem posouvám balík smluv a svůj průkaz totožnosti a vidím se už úplně někde jinde… Slečna za přepážkou dokumenty přebírá a poněkud nečekaně se ptá:
„Vy jste advokátka“?
„Ano, jsem.“ odpovídám.
„A to děláte i kupní smlouvy?“ pokračuje.
„Ano, docela často.“
„Aha, a jde to i nějak na dálku? My totiž chceme koupit s partnerem pozemek a rádi bychom to měli pořádně všechno ošetřené a v pořádku.“
Popravdě odpovídám, že kupní smlouvu není problém vyřešit i přes e-mail, když mi klient dodá potřebné vstupní informace o tom kdo, co a za kolik kupuje a od koho a jak má proběhnout platba, a že si pak jen hotovou smlouvu vytiskne a na Czechpointu ověří všichni zúčastnění podpisy a jednu smlouvu i s návrhem na vklad, který jim taktéž pošlu, doručí na příslušný katastrální úřad. Ihned slečně i přiznávám, že většina smluv takto proběhne, aniž bych se s klienty potkala osobně a „potkáme se“ jen přes e-mail, Facebook anebo telefon.
„A za kolik byste tu smlouvu a návrh na katastrální úřad udělala?“ ptá se slečna dál.
„Za 2500 včetně DPH.“ odpovídám stejně, jako když se mě na to zeptá někdo po telefonu nebo e-mailem.
Nakonec se domlouváme, že až to bude aktuální, potkáme se ještě osobně a ke kupní smlouvě zajistím i advokátní úschovu, kterou pro své klienty dělám za 1000 Kč (plus DPH, aby dostal své i stát 🙂 )
Uběhly asi 3 týdny a já už skoro na rozhovor zapomněla. Zrovna jsem s dětmi byla v ZOO v Liberci. Úplně přesně i vím, kde jsem v tu chvíli byla, když zazvonil telefon.
„Dobrý den, tady Dvořáková. Nedávno jsme se spolu bavily na poště, že byste nám udělala ty smlouvy. Tak volám, že už je to aktuální. Co od nás budete potřebovat?“ Poprosila jsem o zaslání čísla parcelního daného pozemku a katastrálního území a údaje smluvních stran a kupní cenu a čísla účtů. Večer jsem měla údaje v e-mailu a v průběhu týdne jsme doladili další podrobnosti, jako že když tam jde o dělení pozemku, tak kromě geometrického plánu potřebujeme ještě souhlas s dělením pozemku od příslušného stavebního úřadu. Klientka vše obstarala, mezitím se s textem smlouvy seznámili i prodávající a odsouhlasili ho.
Podpis jsme v duchu neformální spolupráce realizovali opět v Praze, nejbližší sobotní dopoledne. Klienti pak odlétali na dovolenou a já pokračovala s dětmi na návštěvu Fajn parku v Chlumci nad Cidlinou, kde jsme měli takový menší rodinný sraz.
Takhle jednoduché to je. 🙂
Fakturu za své služby jsem klientce také poslala e-mailem a ona mi ji obratem uhradila a ještě mi poslala toto krásné poděkování:
„Dobrý den, paní Bakešová. Ještě jednou Vám za všechno děkujeme. Skvělá spolupráce, jestli v budoucnu ještě budeme potřebovat právní pomoc, rádi se na Vás obrátíme:-)“
V tom případě máte několik možností:
Děkuji, že jste si našli chvilku na přečtení tohoto článku a věřím, že pro vás byl přínosný. A těším se na setkání nad dalším článkem anebo nad smlouvu na míru pro vás a vaši nemovitost. 🙂