Seznámení u poštovní přepážky. Aneb jak jednoduše můžete mít kupní smlouvu pro vaši nemovitost a advokátní úschovu na míru. :)

jedna z casti Fajn parku

Občas se mě klienti ptají, jestli si i svůj podpis nemůžu ověřit sama, když mám jako advokát ověřovací knihu. S úsměvem odpovídám, že to opravdu nemůžu. Takže zpravidla k tomuto účelu využívám přepážky č. 5 a č. 7 litoměřické pošty. Mám ji přes ulici. V mé soukromé statistice naprosto vede ověřování podpisů na smlouvách o advokátní úschově. Banky klientů tento ověřený podpis zjevně oceňují.

Když už mi připadá, že jsem na „domácí“ poště víc jak v kanceláři, a že už by mě tam mohli mít plné zuby, využívám pošty vzdálenější.

Jednoho hektického pátečního odpoledne jsem takhle těsně před zavírací dobou navštívila jednu z menších pražských pošt. Škvírou pod plexisklem posouvám balík smluv a svůj průkaz totožnosti a vidím se už úplně někde jinde… Slečna za přepážkou dokumenty přebírá a poněkud nečekaně se ptá:

„Vy jste advokátka“?

„Ano, jsem.“ odpovídám.

„A to děláte i kupní smlouvy?“ pokračuje.

„Ano, docela často.“

„Aha, a jde to i nějak na dálku? My totiž chceme koupit s partnerem pozemek a rádi bychom to měli pořádně všechno ošetřené a v pořádku.“

Popravdě odpovídám, že kupní smlouvu není problém vyřešit i přes e-mail, když mi klient dodá potřebné vstupní informace o tom kdo, co a za kolik kupuje a od koho a jak má proběhnout platba, a že si pak jen hotovou smlouvu vytiskne a na Czechpointu ověří všichni zúčastnění podpisy a jednu smlouvu i s návrhem na vklad, který jim taktéž pošlu, doručí na příslušný katastrální úřad. Ihned slečně i přiznávám, že většina smluv takto proběhne, aniž bych se s klienty potkala osobně a „potkáme se“ jen přes e-mail, Facebook anebo telefon.

„A za kolik byste tu smlouvu a návrh na katastrální úřad udělala?“ ptá se slečna dál.

Za 2500 včetně DPH.“ odpovídám stejně, jako když se mě na to zeptá někdo po telefonu nebo e-mailem.

Nakonec se domlouváme, že až to bude aktuální, potkáme se ještě osobně a ke kupní smlouvě zajistím i advokátní úschovu, kterou pro své klienty dělám za 1000 Kč (plus DPH, aby dostal své i stát 🙂 )

NEČEKANÝ TELEFON 🙂

Uběhly asi 3 týdny a já už skoro na rozhovor zapomněla. Zrovna jsem s dětmi byla v ZOO v Liberci. Úplně přesně i vím, kde jsem v tu chvíli byla, když zazvonil telefon.

s detmi v zoo

sloni v zoo a telefonat

 

„Dobrý den, tady Dvořáková. Nedávno jsme se spolu bavily na poště, že byste nám udělala ty smlouvy. Tak volám, že už je to aktuální. Co od nás budete potřebovat?“ Poprosila jsem o zaslání čísla parcelního daného pozemku a katastrálního území a údaje smluvních stran a kupní cenu a čísla účtů. Večer jsem měla údaje v e-mailu a v průběhu týdne jsme doladili další podrobnosti, jako že když tam jde o dělení pozemku, tak kromě geometrického plánu potřebujeme ještě souhlas s dělením pozemku od příslušného stavebního úřadu. Klientka vše obstarala, mezitím se s textem smlouvy seznámili i prodávající a odsouhlasili ho.

Podpis jsme v duchu neformální spolupráce realizovali opět v Praze, nejbližší sobotní dopoledne. Klienti pak odlétali na dovolenou a já pokračovala s dětmi na návštěvu Fajn parku v Chlumci nad Cidlinou, kde jsme měli takový menší rodinný sraz.

Fajn park v Chlumci

rodinne setkani po praci

 

JAKÉ BYLY DALŠÍ KROKY?

  1. Kupující i prodávající podepsali připravenou kupní smlouvu. Současně jsme spolu podepsali i smlouvu o advokátní úschově.
  2. Kupující poslali peníze na účet advokátní úschovy. Pro každou úschovu mám u Komerční banky, a.s. vedený samostatný účet, peníze jsou tak oddělené od peněz mých i peněz jiných klientů a je tak i zajištěno, že nemůžou „spadnout“ do exekuce nebo třeba dědictví…
  3. Prodávající dali na katastrální úřad návrh na vklad vlastnického práva spolu s jedním výtiskem kupní smlouvy a zmíněným souhlasem s dělením pozemku. A zaplatili na místě správní poplatek 1000 Kč.
  4. Po 20 dnech (dřív to nejde) katastrální úřad přepsal pozemek na kupující a já dala v internetovém bankovnictví příkaz k výplatě peněz z úschovy na účty prodávajících.

Takhle jednoduché to je. 🙂

Fakturu za své služby jsem klientce také poslala e-mailem a ona mi ji obratem uhradila a ještě mi poslala toto krásné poděkování:

„Dobrý den, paní Bakešová. Ještě jednou Vám za všechno děkujeme. Skvělá spolupráce, jestli v budoucnu ještě budeme potřebovat právní pomoc, rádi se na Vás obrátíme:-)“

PRODÁVÁTE / KUPUJETE NEMOVITOST? NEBO O TOM UVAŽUJETE?

V tom případě máte několik možností:

  • Stáhnout si jeden z mnoha vzorů dostupných zdarma nebo za úplatu na internetu. Pokud se orientujete v tom, jak správně popsat prodávané nemovitosti, určitě to sami s využitím vzoru zvládnete. Úplně to nedoporučuji, pokud při financování využíváte úvěr anebo chcete ve smlouvě sjednat třeba služebnost anebo jinak vybočit z běžných vzorů.
  • Pokud máte vlastní realitní kancelář a smlouvy sepisujete častěji, je skvělou volbou využít generátor smluv. Budete mít zajištěnou potřebnou kvalitu pro běžné transakce a vyjde vás to levněji než smlouva úplně na míru. Doporučuji systém ABES. Má tu výhodu, že pokud budete chtít smlouvu zkontrolovat nebo řešit připomínky protistrany, v rámci spolupráce s provozovatelem tohoto systému vám potřebnou právní službu rovněž zajistím.
  • Napsat mi na e-mail ak@bakesova.cz nebo zavolat na 603 246 903 nebo napsat třeba přes moji FB stránku Právní svačinky a ráda pro vás připravím jak kupní smlouvu, tak smlouvu darovací, smlouvu o převodu družstevního podílu (pokud prodáváte družstevní byt) anebo vám ráda pomůžu i se smlouvou nájemní, podnájemní a vším, co se z pohledu práva nemovitostí týká.

Děkuji, že jste si našli chvilku na přečtení tohoto článku a věřím, že pro vás byl přínosný. A těším se na setkání nad dalším článkem anebo nad smlouvu na míru pro vás a vaši nemovitost. 🙂

Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.