Vzpomínám si na rok 1993, kdy jsme s babičkou za výhodných podmínek na jakési předváděcí akci tehdy velmi známého a hojně navštěvovaného zemědělského veletrhu zakoupily všestranný kráječ zeleniny (ano, znaly jsme z TV reklamy). Nadšení poněkud opadlo, když se mi podařilo krom salátové okurky málem úhledně nakrájet i prostředníček pravé ruky. Reklama nelhala, nože byly opravdu ostré.
Od roku 1993 se změnilo mnohé a narozdíl od roku 1993 dnes prodejní předváděcí akce podléhají přísné regulaci zákona na ochranu spotřebitele. Přišel nový význam slova ŠMEJDI a naši zákonodárci zareagovali na medializaci situací, kdy prodejci využívají agresivní obchodní praktiky zejména směrem ke starším spoluobčanů a pod původní zástěrkou kulturního či gastronomického zážitku jim za tisícové až desetitisícové částky vnutí koupi více či méně kvalitního (a zpravidla pro danou oběť nepotřebného) zboží.
Zákon nejprve zavedl povinnost tzv. organizovanou akci nejméně pracovních 10 dní předem ohlásit České obchodní inspekci (ČOI), na sklonku roku 2015 přibyla další povinnost. Prodejce nesmí na předváděcí akci a ani 7 dní po uzavření kupní smlouvy od spotřebitele (kupujícího) přijmout žádnou platbu, ani zálohu na kupní cenu. Za porušení této povinnosti hrozí pokuta až 2.000.000 Kč a živnostenský úřad může přistoupit ke zrušení živnostenského oprávnění. Za porušení povinností v souvislosti s ohlašovací povinností a pozvánkou na akci hrozí pokuta až 5.000.000 Kč.
TÝKAJÍ SE POVINNOSTI OHLEDNĚ ORGANIZOVANÝCH PRODEJNÍCH AKCÍ
I VAŠEHO PODNIKÁNÍ?
Co je onou regulovanou organizovanou akcí? Cituji zákonnou definici:
„Za organizovanou akci se považuje akce určená pro omezený počet spotřebitelů, kteří na ni byli adresně či neadresně pozváni, a v jejímž průběhu dochází k prodeji výrobků, poskytování služeb nebo k jejich propagaci anebo k jejich nabízení, přičemž není rozhodující, zda je součástí akce též doprava osob účastnících se této akce.“
Důležité je, že o organizovanou akci se jedná jen v případě, že jsou splněny všechny povinné podmínky v definici obsažené. Podíváme se tedy na jednotlivé podmínky postupně:
Výjimky dané přímo zákonem aneb kdy nejde o organizovanou akci, ač podmínky definice jsou splněny:
Jak je to s přímým prodejem a pochůzkovým (podomním) prodejem?
Podomní prodej je zcela vyloučen z této regulace. Nejde o organizovanou akci, protože zde chybí pozvání. Prodejce nejdříve nezve spotřebitele na předváděcí akci v jeho vlastním (spotřebitelově) bytě, rovnou přichází s nabídkou prodeje.
Přímý prodej také většinou nebude naplňovat podmínky organizované akce. O organizovanou akci by šlo v případě, kdy by např. prodejce sám zval další lidi na předváděcí akci do bytu jeho stávajícího či potenciálního zákazníka. Pokud stávající či potenciální zákazník pozve na předváděcí akci konanou v jeho bytě své známé, tj. nezve je prodávající, také nejde o organizovanou akci.
OHLÁŠENÍ ORGANIZOVANÉ AKCE
Je potřeba jej učinit směrem k ČOI nejpozději 10 pracovních dnů před konáním akce a podat osobně, klasickou poštou nebo elektronicky (pokud nepodáváte datovou schránkou nebo podepsané uznávaným el.podpisem, pak musíte do 5 dnů dodat i v tištěné formě). Můžete využít i formulář, který naleznete na stránce ČOI v dolní části.
V oznámení je nutno uvést:
POZVÁNKA NA ORGANIZOVANOU AKCI
Musí obsahovat minimálně stejné údaje, jaké musí být v ohlášení. V případě, že prodávajícím je jiná osoba než pořadatel, musí být v pozvánce identifikační údaje jak pořadatele, tak prodávajícího.
Jak vidno, povinnosti ohlašování organizovaných akcí a zákaz přijmínání peněz od spotřebitelů na akci a v 7denní lhůtě od uzavření kupní smlouvy, se zdaleka netýkají jen šmejdů.
Máte-li k této problematice další otázky, napište mi do komentářů pod článkem nebo využijte telefonické, mailové či skype konzultace. Další povinnosti a odpovědnost vyplývající pro podnikatele ze zákona na ochranu spotřebitele bude také obsahem živých interaktivních seminářů, které pro vás pořádám v dubnu v Praze a v květnu v Brně.
Podrobné informace k seminářům a přihlášky naleznete zde >> Budu se těšit na vaše praktické otázky 🙂