To jsou zřejmě 2 nejčastější otázky, které poslední dobou dostávám od svých klientů k problematice ochranných známek. Je to podobné jako u založení s.r.o. I to může vaše podnikání ochránit před průšvihem nebo aspoň jeho dopady, ale není to univerzální spása. A není dobré jen podlehnout dojmu „módního trendu“.
Je to označení, které má konkrétní výrobky/produkty nebo služby odlišit od výrobků a služeb jiných. Cílem je samozřejmě především zlepšit postavení takových výrobků a služeb od jiných, na trhu dostupných. Svým způsobem jde ovšem přesah ochranné známky dál. Ochrannou známku nedáte jen přímo na svůj produkt. Nejspíš ji dáte i na web a na stránku na FB a budete jí používat v korespondenci a ano – v REKLAMĚ.
Tomu odpovídá i obecné vnímání ochranné známky. Často více než s výrobkem nebo službou bývá spojována přímo s konkrétním podnikatelem, „firmou“.
NAVENEK MŮŽETE SVOJI REGISTROVANOU OCHRANNOU ZNÁMKU DÁT NAJEVO SYMBOLEM ®
Vůbec to ovšem není nutné ani povinné, záleží čistě na vás. Registrovaná ochranná známka bude stejně chráněná, ať ® uvedete nebo neuvedete.
POZOR! OCHRANNÁ ZNÁMKA MUSÍ BÝT VŽDY SPOJENÁ S KONKRÉTNÍMI VÝROBKY NEBO SLUŽBAMI, NEMŮŽE BÝT OZNAČENÍM SAMA O SOBĚ.
Každá ochranná známka musí mít schopnost být graficky znázorněna. Tedy nemůže jít např. o vůni, zvuk. A krom toho existují výjimky, kdy by sice grafické znázornění nečinilo problém, ale problém je jinde, např. v rozporu s dobrými mravy nebo jde o naprosto obecné označení. Tyto výjimky byste našli v zákoně o ochranných známkách. Vaší pozornosti doporučuji zejména § 4 zákona.
Jinak možností je více, protože ochranná známka může být:
Při registraci ochranné známky máte i možnost zvolit černobílé nebo barevné provedení. To černobílé dříve chránilo i všechny barevné varianty, dnes už to není pravidlem, takže pokud byste registrovali jen barevné kombinace (bez slov), registrujte raději jak černobílou, tak i příslušné barevné varianty.
Pokud nemáte ambice proniknout na zahraniční trhy, vystačíte si s registrací u českého Úřadu pro průmyslové vlastnictví (ÚPV). Na webových stránkách úřadu najdete jak příslušný formulář, který vyplníte, tak i srozumitelně zpracovaný návod. Na stránkách najdete i spoustu dalších užitečných informací.
Kromě údajů o vás (ať již fyzické osobě nebo třeba s.r.o., pokud chcete, aby bylo vlastníkem ochranné známky) uvedete údaje o ochranné známce (vyobrazení pak dáváte v samostatné příloze, pokud nejde o prostý text) a uvedete i pro které konkrétní produkty nebo služby resp. třídy produktů a služeb chcete tu konkrétní ochrannou známku registrovat. Přehled najdete zde >>
Pokud se spokojíte s registrací u ÚPV a vystačíte si s 3 třídami (a věřte, že zpravidla vám to pro tuzemský trh stačit bude), je správní poplatek 5.000 Kč. A máte OZ registrovanou na 10 let. Poté (resp. ještě před uplynutím lhůty s dostatečným předstihem) můžete platnost ještě prodloužit a když to nenecháte na poslední chvíli, vyjde vás to již jen na polovinu.
Více tříd nebo mezinárodní zápis ochranné známky vyjde samozřejmě dráž.
Pomůže vám úspěšně se bránit proti každému, kdo poté, co jste si OZ zaregistrovali, bude používat stejné označení pro stejné třídy výrobků a služeb, pro které máte sami OZ registrovanou. A jak konkrétně?
Porušení práv k ochranné známce může být v konkrétním případě:
Můžete dle svého uvážení udělit jiným osobám licenci k užívání vaší ochranné známky. V praxi pak u známých ochranných známek může jít o velmi slušné finanční zabezpečení. 🙂
Určitě si nejdřív udělejte nebo nechte udělat rešerši. Je zbytečné ztrácet čas podáváním přihlášky takové ochranné známky, která je zaměnitelná s již existující ochrannou známkou anebo z nějakých jiných důvodů pravděpodobně nesplní podmínky pro registraci. Jako základní vodítko vám poslouží dostupné on-line databáze ochranných známek.
Chcete se poradit o možnosti registrace konkrétní ochranné známky? Napište mi na ak@bakesova.cz nebo zavolejte na 603 246 903 a společně zjistíme, jaký postup bude ve vašem případě ten nejlepší a nejefektivnější.