Bachovy esence jako alkoholický nápoj nebo doplněk stravy? Variace na téma zdravotní tvrzení.

domácí krizová esence

Rescue krizové kapky jsem zaznamenala v jedné diskusi zhruba před 10 lety. Tehdy mě nenapadlo, že jednou budou předmětem mého právního zkoumání. 🙂

Nejprve trochu odbočím. Víte, že máme u Soudního dvora EU svého generálního advokáta? „My“ myšleno jako Česká republika. A právě on nedávno přednesl své stanovisko týkající se řešení tří předběžných otázek položených německým Spolkovým soudním dvorem ve sporu týkajícím se Bachových květových esencí.

 

Oč jde ve sporu jde a jak se může dotknout českého trhu nejen s „bachovkami“, ale i doplňky stravy obecně?

Jde o spor tří konkurenčních společností dodávajících na německý trh Bachovy květové esence. Dvě z nich podaly na třetí žalobu (na nekalou soutěž), kdy tvrdily, že žalovaná společnost prodává alkoholické nápoje označené zdravotním tvrzením. Za ono zdravotní tvrzení považují slovoRESCUE“. Podle nich totiž naznačuje, že uživatel bude „zachráněn“ před zdravotními problémy.

Generální advokát zodpovídal tři otázky, zaměřím se však pouze na dvě z nich. Třetí se týkala situace, kdy je zdravotním tvrzením přímo ochranná známka nebo obchodní značka.

 

Prodáváte bachovky?

V tom případě si zkuste porovnat „své“ texty k nim podle odpovědí na následující otázky.

1) Jsou bachovky nápojem? Pokud ano, jsou alkoholickým nápojem, když je obsah alkoholu 27% ?

Odpověď generálního advokáta je, že nejde o nápoj.

Budu-li citovat z jeho stanoviska, pak „Tekutiny s vlastnostmi obdobnými produktům dotčeným v původním řízení, které mají obsah alkoholu 27 % objemových a jsou označeny jako lihoviny a prodávány v lékárnách v lahvičkách s pipetou o objemu 10 nebo 20 ml nebo ve spreji, a mají být podle přiložených pokynů podávány ve velmi malých dávkách ve formě kapek nebo stříknutí, nejsou „nápoji“ ve smyslu čl. 4 odst. 3 nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1924/2006 ze dne 20. prosince 2006 o výživových a zdravotních tvrzeních při označování potravin.

Co z toho vyplývá?

Pokud by šlo o alkoholické nápoje (s obsahem alkoholu více než 1,2% objemových), nemohlo by se u nich uvádět vůbec žádné zdravotní tvrzení. Pokud nejde o alkoholické nápoje, ale o doplňky stravy, lze u nich zdravotní tvrzení uvádět (samozřejmě jen ta, která jsou schválená a v souladu s platnými právními předpisy).

2) Na bachovkách je uvedeno obecné zdravotní tvrzení. Zde konkrétně slovem „rescue“. Musí být takové obecné zdravotní tvrzení založeno na všeobecně uznávaných vědeckých poznatcích? To je totiž obecný požadavek nařízení EU o zdravotních a výživových tvrzeních.

Odpověď generálního advokáta je, že tato tvrzení nemusí být přímo založena na konkrétních vědeckých poznatcích, ovšem pak k nim musí být uvedeno ještě tzv. zvláštní zdravotní tvrzení, které již vědeckými poznatky doloženo je.

Pro lepší pochopení – pokud uvedu obecné tvrzení typu „prospívá vašemu zdraví“, pak k němu musím uvést ještě nějaké konkrétní, ze seznamu schválených tvrzení (a to se musí samozřejmě vztahovat k doplňku stravy či jiné potravině nebo jejich složce). Např. u doplňku stravy obsahujícího vitamin C v aspoň minimálním stanoveném množství lze uvést zdravotní tvrzení „Vitamin C přispívá k normální funkci imunitního systému“.

Tady musím zmínit i rozhodnutí německého soudu v jiné věci týkající se Bachových květových esencí RESCUE prodávaných zásilkově jednou z lékáren. Tam soud zakázal reklamu, ve které bylo uváděno pouze obecné, nespecifické tvrzení, že produkt „působí při úzkosti a vypjatých situacích, jako je strach z létání, zkoušky, zubaře či při vypjatých situacích v zaměstnání, tj. nejen při snížení duševní rovnováhy, ale i zhoršení zdraví“. A zakázal ji proto, že k tomuto obecnému tvrzení nebylo doplněno žádné zvláštní zdravotní tvrzení.

Tolik aktuální zpráva z evropského soudnictví a zpět domů.

Na co myslet při prodeji Bachových květových esencí z pohledu práva?

Všechny důležité povinnosti najdete vysvětlené ve stále aktuálním ebooku. Jen stručně shrnu, že se vyplatí dávat si pozor na následující:

  • Uvedení slov „doplněk stravy“ na obalu i v reklamě. Stále se často setkávám s tím, že ono kouzelné sousloví chybí. Netýkalo by se pouze produktů, které nejsou doplňky stravy (tj. např. sprej určený pouze k rozprašování do prostoru)
  • Vyhnout se označení „léčí“, „uzdraví“ a jakýchkoli podobných výrazů naznačujících léčebné účinky. Stejně tak se vyhýbat označení konkrétních nemocí. Kdy by bylo možné použít „léčí“ a nebo uvádět konkrétní nemoc? Jedině v případě, že byste mohli použít některé ze zvláštních zdravotních tvrzení schválených EU, ve kterém by taková slova byla uvedena.
  • Uvést složení produktu, název látek charakterizujících produkt.
  • Uvést doporučení denní dávkování, případně další podmínky použití a varovat před překročením doporučeného denního dávkování.
  • Upozornit, že produkt má být uložen mimo dosah dětí.
  • Upozornit, že doplněk stravy není náhradou pestré stravy.
  • Pokud použijete schválené zdravotní tvrzení, pak je potřeba uvést na obal i některá další upozornění (a není již nutné potom uvádět v reklamě).

A víte, že když prodáváte doplňky stravy (tedy i bachovky), jste provozovatel potravinářského podniku a musíte se nahlásit na Státní zemědělskou a potravinářskou inspekci?

Platí to i v případě, kdy prodáváte coby distributor/partner  v rámci MLM systému.

Při prodeji konečnému spotřebiteli je fajn mít kvalitně zpracované obchodní podmínky a v nich můžete i vysvětlit, za jakých podmínek lze uvádět zdravotní tvrzení. Obchodní podmínky si můžete zpracovat sami, využít mé vzory a nebo si je nechat udělat na míru. Ve VIP verzi je nově zahrnuta možnost právního auditu textů/reklamy na doplňky stravy (jen mi napíšete, že místo zpracování smlouvy volíte audit textů).

Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.