Rescue krizové kapky jsem zaznamenala v jedné diskusi zhruba před 10 lety. Tehdy mě nenapadlo, že jednou budou předmětem mého právního zkoumání. 🙂
Nejprve trochu odbočím. Víte, že máme u Soudního dvora EU svého generálního advokáta? „My“ myšleno jako Česká republika. A právě on nedávno přednesl své stanovisko týkající se řešení tří předběžných otázek položených německým Spolkovým soudním dvorem ve sporu týkajícím se Bachových květových esencí.
Jde o spor tří konkurenčních společností dodávajících na německý trh Bachovy květové esence. Dvě z nich podaly na třetí žalobu (na nekalou soutěž), kdy tvrdily, že žalovaná společnost prodává alkoholické nápoje označené zdravotním tvrzením. Za ono zdravotní tvrzení považují slovo „RESCUE“. Podle nich totiž naznačuje, že uživatel bude „zachráněn“ před zdravotními problémy.
Generální advokát zodpovídal tři otázky, zaměřím se však pouze na dvě z nich. Třetí se týkala situace, kdy je zdravotním tvrzením přímo ochranná známka nebo obchodní značka.
Odpověď generálního advokáta je, že nejde o nápoj.
Budu-li citovat z jeho stanoviska, pak „Tekutiny s vlastnostmi obdobnými produktům dotčeným v původním řízení, které mají obsah alkoholu 27 % objemových a jsou označeny jako lihoviny a prodávány v lékárnách v lahvičkách s pipetou o objemu 10 nebo 20 ml nebo ve spreji, a mají být podle přiložených pokynů podávány ve velmi malých dávkách ve formě kapek nebo stříknutí, nejsou „nápoji“ ve smyslu čl. 4 odst. 3 nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1924/2006 ze dne 20. prosince 2006 o výživových a zdravotních tvrzeních při označování potravin.”
Co z toho vyplývá?
Pokud by šlo o alkoholické nápoje (s obsahem alkoholu více než 1,2% objemových), nemohlo by se u nich uvádět vůbec žádné zdravotní tvrzení. Pokud nejde o alkoholické nápoje, ale o doplňky stravy, lze u nich zdravotní tvrzení uvádět (samozřejmě jen ta, která jsou schválená a v souladu s platnými právními předpisy).
Odpověď generálního advokáta je, že tato tvrzení nemusí být přímo založena na konkrétních vědeckých poznatcích, ovšem pak k nim musí být uvedeno ještě tzv. zvláštní zdravotní tvrzení, které již vědeckými poznatky doloženo je.
Pro lepší pochopení – pokud uvedu obecné tvrzení typu „prospívá vašemu zdraví“, pak k němu musím uvést ještě nějaké konkrétní, ze seznamu schválených tvrzení (a to se musí samozřejmě vztahovat k doplňku stravy či jiné potravině nebo jejich složce). Např. u doplňku stravy obsahujícího vitamin C v aspoň minimálním stanoveném množství lze uvést zdravotní tvrzení „Vitamin C přispívá k normální funkci imunitního systému“.
Tady musím zmínit i rozhodnutí německého soudu v jiné věci týkající se Bachových květových esencí RESCUE prodávaných zásilkově jednou z lékáren. Tam soud zakázal reklamu, ve které bylo uváděno pouze obecné, nespecifické tvrzení, že produkt „působí při úzkosti a vypjatých situacích, jako je strach z létání, zkoušky, zubaře či při vypjatých situacích v zaměstnání, tj. nejen při snížení duševní rovnováhy, ale i zhoršení zdraví“. A zakázal ji proto, že k tomuto obecnému tvrzení nebylo doplněno žádné zvláštní zdravotní tvrzení.
Tolik aktuální zpráva z evropského soudnictví a zpět domů.
Všechny důležité povinnosti najdete vysvětlené ve stále aktuálním ebooku. Jen stručně shrnu, že se vyplatí dávat si pozor na následující:
A víte, že když prodáváte doplňky stravy (tedy i bachovky), jste provozovatel potravinářského podniku a musíte se nahlásit na Státní zemědělskou a potravinářskou inspekci?
Platí to i v případě, kdy prodáváte coby distributor/partner v rámci MLM systému.
Při prodeji konečnému spotřebiteli je fajn mít kvalitně zpracované obchodní podmínky a v nich můžete i vysvětlit, za jakých podmínek lze uvádět zdravotní tvrzení. Obchodní podmínky si můžete zpracovat sami, využít mé vzory a nebo si je nechat udělat na míru. Ve VIP verzi je nově zahrnuta možnost právního auditu textů/reklamy na doplňky stravy (jen mi napíšete, že místo zpracování smlouvy volíte audit textů).